POKOS – příprava občanů k obraně státu
Naše organizace splnila požadavky pro udělení dotace z fondu Ministerstva obrany a v roce 2015 uskutečnila projekt “Přednášky na základních školách”.
Zde je hodnocení zaslané na MO po ukončení projektu v závěru roku 2015.
Cílem projektu bylo přednáškovou a praktickou ukázkovou formou seznámit děti a mládež s tématem přípravy občanů k obraně státu.
Harmonogram zahájení projektu byl proti předpokladům posunut o cca 2 měsíce. Důvodem bylo schválení projektu až v měsíci dubnu 2015 (předpoklad byl únor 2015). Příprava multimediálních a tiskových materiálů k přednáškám byla projektem určena v rozsahu 300 hodin a byla splněna v květnu 2015. V témže měsíci proběhlo seznámení pracovníků vytipovaných škol s projektem a vzhledem k závěru školního roku bylo rozhodnutou přesunout projekt na začátek následujícího školního roku. V měsíci září 2015 byly školy znovu osloveny a byl naplánován harmonogram přednášek. Z cca 12 oslovených škol projevilo vážný zájem 10. Do konce kalendářního roku 2015 bylo zorganizováno celkem 7 přednášek.
Každé přednášky se účastnili 4 přednášející (pracovníci zajišťující realizaci projektu dle původní žádosti) a jeden až 3 dobrovolní pracovníci – členové Branné mládeže ČR.
Přednášky POKOS 2015
termín | počet dětí | |
Uherský Brod 3.ZŠ | 29.9.2015 | 82 |
Slavičín Vlára | 2.10.2015 | 68 |
Starý Hrozenkov ZŠ | 16.10.2015 | 47 |
Luhačovice ZŠ | 6.11.2015 | 92 |
Uherské Hradiště Gymnázium | 27.11.2015 | 118 |
Zlín ZŠ Okružní | 18.12.2015 | 85 |
Uherský Brod Gymnázium | 22.12.2015 | 112 |
604 |
Celkem přenášek : 7 (plánováno 10) celkem účastníků : 604 (plánováno 800)
Studenti byli podle svých tříd rozděleni do 4 skupin a pro každou byla připravena přednášková část v rozsahu čtyř vyučovacích hodin. Následovala praktická část v trvání dvou vyučovacích hodin.
Každý z žáků obdržel informační leták o projektu POKOS, „braneckou knížku“ a vyplnil dotazník (viz. přílohy).
Vyhodnocení projektu
Projekt byl v přípravné fázi (příprava multimediálních a tiskových materiálů, tisk a koordinace se školami) realizován v plném rozsahu. Vzhledem k časovému rámci (závěr školního roku) se nepodařilo uskutečnit přednáškovou část ve školním roce 2014-2015. Začátek realizace přednáškové části byl možný až v začátku školního roku 2015-2016. Jednoznačným důvodem k odložení přednášek bylo oslovení škol až počátkem měsíce května, kdy všechny školy již mají harmonogram svých akcí v závěru školního roku naplánován a není možnost jej změnit.
V září 2015 byly proto školy osloveny znovu a 90% z nich projevilo o přednášky vážný zájem. Pracovníci podílející se na realizaci jsou z větší části zaměstnáni . Z toho důvodu bylo rozhodnuto realizovat přednášky po dvou až třech přednáškách v měsíci tak, aby přednášející mohli být uvolněni ze zaměstnání.
Vyhodnocení – přednášková část
Samotná realizace přednášek měla u žáků poměrně velký úspěch, za celou dobu realizace se nikdo z přednášejících nesetkal s nezájmem. Také učitelé hodnotili obsahovou i prezentační úroveň jako velmi dobrou.
Objektivním hodnocením dotazníků lze zjistit, že žáci základních škol mají jisté povědomí o prezentovaných tématech, ale s velkými nedostatky. Pro mnohé žáky byla přednáška prvním kontaktem s tématy jako Armáda ČR, zahraniční mise, všeobecná branná povinnost, vojensko-politická situace v Evropě, historie domácího a zahraničních odboje za 2. sv. války apod.
Zcela nedostačující jsou znalosti z české vlastivědy – od významu různých důležitých výročí, událostí a zejména významných osobností. Úroveň znalostí žáků v této oblasti je poměrně nízká.
Projekt významně přispěl k seznámení žáků se základními tématy jako jsou obrana vlasti a bezpečnostní prostředí v současnosti i k vysvětlení významu branné povinnosti pro jednotlivce.
Vyhodnocení – praktická část
V praktické části se žáci seznámili se základními znalostmi a dovednostmi vojáka AČR. Byla prezentována výzbroj i výstroj vojáků a ukázky z výcviku formou branných her a soutěží.
Žáci byli rozděleni do 5 i více skupin. Každá z nich plnila v určeném časovém limitu připravenou disciplínu. Po jejím splnění se skupiny na stanovištích vystřídaly.
Jako nejvíce zajímavé byly hodnoceny disciplíny:
soubojový laserový systém
vzduchovková střelnice
střelba z airsoftových zbraní (pistole, útočné pušky)
zborka a rozborka SA 58 (bylo k dispozici 3 školní SA 58)
hod granáty na cíl
překážková dráha (běželo se v ochranné masce a se zbraní)
nabíjení zásobníků cvičnými náboji
prezentace pěchotní výzbroje (SA 58, AK 47, UK 59, granáty F1, URG 86 a další) a výstroje
Žáci ve věku 11 až 14 let mají velmi malé znalosti o zbraních, manipulaci se zbraní a základů správné střelby atd. Fyzická kondice většiny z účastníků je i vzhledem k věku slabá, obratnost a pohyblivost je na velmi nízké úrovni. Překvapením byl většinou aktivnější přístup k plnění disciplín u dívek nežli u chlapců, což může být ale způsobeno rozdílnější úrovní při dospívání. U žáků, kteří jsou aktivními sportovci (většinou fotbal, hokej, ale také dobrovolní hasiči, judo apod.), bylo plnění prakticky všech disciplín mnohem snadnější a dosahovali mnohem lepších výsledků. Bohužel tito žáci tvoří jen asi 15 až 20 % kolektivu.
Nedostatečná byla také znalost základní pořadové přípravy (tvary a základní povely).
Jako kladný hodnotíme nadšený přístup většiny žáků k praktickému výcviku. Většina z nich se iniciativně účastnila především střeleckých disciplín a kolektivních her.
Závěr
Přes nesplnění základního ukazatele projektu – bylo dosaženo 604 účastníků z plánovaných 800 – lze z naší strany realizátorů považovat projekt přednášek pro základní školy za úspěšný. Projekt v plánované podobě byl uskutečnitelný a reakce představitelů škol i samotných žáků ukazují, že o něj bude i v budoucnu velký zájem. Od zúčastněných škol máme už v tomto školním roce potvrzen závazný zájem na pokračování v projektu. Důvodem je podle nás především ucelený a zajímavý způsob prezentace branné přípravy. Základní i střední školy se těmito tématy mají dle výukových plánů také zabývat, ale nejsou na něj dostatečně připraveni ze strany MŠMT (chybějící osnovy k výuce, nedostatek materiálního vybavení, školení vyučujících atd.).
Vedlejším cílem projektu (nebyl zmíněn v žádosti o projekt) bylo také poskytnout spolupracující organizaci Branná mládež ČR možnost prezentovat žákům svůj program branných oddílů. Mezi žáky se činnost v místním branném oddílu ukazuje jako poutavá a mají o ni zájem. BM ČR z aktivních zájemců vytváří oddíly o 5 až 15 členech. Prozatím vznikají oddíly v místech realizace našeho projektu – městech Uherský Brod, Slavičín, Luhačovice, Uherské Hradiště, Zlín. Projekt POKOS – přednášek na základních školách k tomuto úspěchu významně přispěl.
Vzhledem k nesplnění kritérií, které si projekt předsevzal, je vrácena poměrná část dotace z nerealizovaných přednášek resp. z počtu účastníků.
Zpracoval řešitel projektu: Radek Snopek, člen výkonné rady CBA z.s.
Dne: 20.1.2015
V lednu 2016 jsme na vlastní náklady uskutečnili závěrečné dvě přednášky – v Uherském Hradišti pro školu Za Alejí a v Olomouci pro Fakultní základní školu Olomouc. Celkem se těchto dvou přednášek účastnilo 180 žáků. Tak byl projekt POKOS z naší strany úspěšně (i když trochu později) úspěšně zakončen.