POKOS

POKOS – příprava občanů k obraně státu

Naše organizace splnila požadavky pro udělení dotace z fondu Ministerstva obrany a v roce 2015 uskutečnila projekt “Přednášky na základních školách”.
Zde je hodnocení zaslané na MO po ukončení projektu v závěru roku 2015.

Cílem projektu bylo přednáškovou a praktickou ukázkovou formou seznámit děti a mládež s tématem přípravy občanů k obraně státu.

Harmonogram zahájení projektu byl proti předpokladům posunut o cca 2 měsíce. Důvodem bylo schválení projektu až v měsíci dubnu 2015 (předpoklad byl únor 2015). Příprava multimediálních a tiskových materiálů k přednáškám byla projektem určena v rozsahu 300 hodin a byla splněna v květnu 2015. V témže měsíci proběhlo seznámení pracovníků vytipovaných škol s projektem a vzhledem k závěru školního roku bylo rozhodnutou přesunout projekt na začátek následujícího školního roku. V měsíci září 2015 byly školy znovu osloveny a byl naplánován harmonogram přednášek. Z cca 12 oslovených škol projevilo vážný zájem 10. Do konce kalendářního roku 2015 bylo zorganizováno celkem 7 přednášek.

Každé přednášky se účastnili 4 přednášející (pracovníci zajišťující realizaci projektu dle původní žádosti) a jeden až 3 dobrovolní pracovníci – členové Branné mládeže ČR.

Přednášky POKOS 2015

termín počet dětí
Uherský Brod 3.ZŠ 29.9.2015 82
Slavičín Vlára 2.10.2015 68
Starý Hrozenkov ZŠ 16.10.2015 47
Luhačovice ZŠ 6.11.2015 92
Uherské Hradiště Gymnázium 27.11.2015 118
Zlín ZŠ Okružní 18.12.2015 85
Uherský Brod Gymnázium 22.12.2015 112
604

 

Celkem přenášek : 7 (plánováno 10)  celkem účastníků :    604 (plánováno 800)

Studenti  byli podle svých tříd rozděleni do 4 skupin a pro každou byla připravena přednášková část v rozsahu čtyř vyučovacích hodin. Následovala praktická část v trvání dvou vyučovacích hodin.

Každý z žáků obdržel informační leták o projektu POKOS, „braneckou knížku“  a vyplnil dotazník (viz. přílohy).

Vyhodnocení projektu

Projekt byl v přípravné fázi (příprava multimediálních a tiskových materiálů, tisk a koordinace se školami) realizován v plném rozsahu. Vzhledem k časovému rámci (závěr školního roku) se nepodařilo uskutečnit přednáškovou část  ve školním roce 2014-2015. Začátek realizace přednáškové části byl možný až v začátku školního roku 2015-2016. Jednoznačným důvodem k odložení přednášek bylo oslovení škol až počátkem měsíce května, kdy všechny školy již mají harmonogram svých akcí v závěru školního roku naplánován a není možnost jej změnit.

V září 2015 byly proto školy osloveny znovu a 90% z nich projevilo o přednášky vážný zájem. Pracovníci podílející se na realizaci jsou z větší části zaměstnáni . Z toho důvodu bylo rozhodnuto realizovat přednášky po dvou až třech přednáškách  v měsíci tak, aby přednášející mohli být uvolněni ze zaměstnání.

Vyhodnocení – přednášková část

Samotná realizace přednášek měla u žáků poměrně velký úspěch, za celou dobu realizace se nikdo z přednášejících nesetkal s nezájmem. Také učitelé hodnotili obsahovou i prezentační úroveň jako velmi dobrou.

Objektivním hodnocením dotazníků lze zjistit, že žáci základních škol mají jisté povědomí o prezentovaných tématech, ale s velkými nedostatky. Pro mnohé žáky byla přednáška prvním kontaktem s tématy jako Armáda ČR, zahraniční mise, všeobecná branná povinnost, vojensko-politická situace v Evropě, historie domácího a zahraničních odboje za 2. sv. války apod.

Zcela nedostačující jsou znalosti z české vlastivědy – od významu různých důležitých výročí, událostí a zejména významných osobností. Úroveň znalostí žáků v této oblasti je poměrně nízká.

Projekt významně přispěl k seznámení žáků se základními tématy  jako jsou obrana vlasti a bezpečnostní prostředí v současnosti i k vysvětlení významu branné povinnosti pro jednotlivce.

Vyhodnocení – praktická část

V praktické části se žáci seznámili se základními znalostmi a dovednostmi vojáka AČR. Byla prezentována výzbroj i výstroj vojáků a ukázky z výcviku formou branných her a soutěží.

Žáci byli rozděleni do 5 i více skupin. Každá z nich plnila v určeném časovém limitu připravenou disciplínu. Po jejím splnění se skupiny na stanovištích vystřídaly.

Jako nejvíce zajímavé byly hodnoceny disciplíny:

soubojový laserový systém

vzduchovková střelnice

střelba z airsoftových zbraní (pistole, útočné pušky)

zborka a rozborka SA 58 (bylo k dispozici 3 školní SA 58)

hod granáty na cíl

překážková dráha (běželo se v ochranné masce a se zbraní)

nabíjení zásobníků cvičnými náboji

prezentace pěchotní výzbroje (SA 58, AK 47, UK 59, granáty F1, URG 86 a další) a výstroje

Žáci ve věku 11 až 14 let mají velmi malé znalosti o zbraních, manipulaci se zbraní a základů správné střelby atd. Fyzická kondice většiny z účastníků je i vzhledem k věku slabá, obratnost a pohyblivost je na velmi nízké úrovni. Překvapením byl většinou aktivnější přístup k plnění disciplín u dívek nežli u chlapců, což může být ale způsobeno rozdílnější úrovní při dospívání. U žáků, kteří jsou aktivními sportovci (většinou fotbal, hokej, ale také dobrovolní hasiči, judo apod.), bylo plnění prakticky všech disciplín mnohem snadnější a dosahovali mnohem lepších výsledků. Bohužel tito žáci tvoří jen asi 15 až 20 % kolektivu.

Nedostatečná byla také znalost základní pořadové přípravy (tvary a základní povely).

Jako kladný hodnotíme nadšený přístup většiny žáků k praktickému výcviku. Většina z nich se iniciativně účastnila především střeleckých disciplín a kolektivních her.

Závěr

Přes nesplnění základního ukazatele projektu – bylo dosaženo 604 účastníků z plánovaných 800 – lze z naší strany realizátorů považovat projekt přednášek pro základní školy za úspěšný. Projekt v plánované podobě byl uskutečnitelný a reakce představitelů škol i samotných žáků ukazují, že o něj bude i v budoucnu velký zájem. Od zúčastněných škol máme už v tomto školním roce potvrzen závazný zájem na pokračování v projektu. Důvodem je podle nás především ucelený a zajímavý způsob prezentace branné přípravy. Základní i střední školy se těmito tématy mají dle výukových plánů také zabývat, ale nejsou na něj dostatečně připraveni ze strany MŠMT (chybějící osnovy   k výuce, nedostatek materiálního vybavení, školení vyučujících atd.).

Vedlejším cílem projektu (nebyl zmíněn v žádosti o projekt) bylo také poskytnout spolupracující organizaci Branná mládež ČR možnost prezentovat žákům svůj program branných oddílů. Mezi žáky se činnost v místním branném oddílu ukazuje jako poutavá a mají o ni zájem. BM ČR z aktivních zájemců vytváří oddíly o 5 až 15 členech. Prozatím vznikají oddíly v místech realizace našeho projektu – městech Uherský Brod, Slavičín, Luhačovice, Uherské Hradiště, Zlín. Projekt POKOS – přednášek na základních školách k tomuto úspěchu významně přispěl.

Vzhledem k nesplnění kritérií, které si projekt předsevzal,  je vrácena poměrná část dotace z nerealizovaných přednášek resp. z počtu účastníků.

Zpracoval řešitel projektu: Radek Snopek, člen výkonné rady CBA z.s.

Dne: 20.1.2015

V lednu 2016 jsme na vlastní náklady uskutečnili závěrečné dvě přednášky – v Uherském Hradišti pro školu Za Alejí a v Olomouci pro Fakultní základní školu Olomouc. Celkem se těchto dvou přednášek účastnilo 180 žáků. Tak byl projekt POKOS z naší strany úspěšně (i když trochu později) úspěšně zakončen.